De la chipul misterios al Giocondei și siluetele rubensiene până la imaginea femeii moderne, suplă, puternică, atrăgătoare, frumusețea se află într-o evoluție permanentă. Conceptul de frumusețe s-a modificat radical de-a lungul secolelor în funcție de contextele sociale și culturale ale fiecărei epoci și ale societăților respective. Cum credeți că ar fi fost privită Kim Kardashian în Evul Mediu? Sau ce ar spune generațiile actuale dacă ar avea în față actrițe celebre ale anilor ’20? Există totuși un numitor comun atunci când vorbim despre frumusețe: femeile și-au dorit întotdeauna să atingă standardele și canoanele de frumusețe impuse de curentele filozofice și artistice, în secolele trecute, iar acum de imaginile și tendințele vehiculate în mass-media și lumea internetului.
Trupul atletic, simbol al Antichității
Deși în istorie frumusețea a fost cel mai adesea asociată genului feminin, criteriile de frumusețe ale Greciei antice sunt înfățișate în mare parte prin trupuri masculine, atletice, cu musculatură bine definită. În antichitate exista un cult al sportului, simbol al sănătății și perfecțiunii. Trupul atletic, cu forme care atingeau o perfecțiune aproape matematică, a devenit subiectul preferat al sculptorilor și model pentru reprezentările zeilor. Chiar și reprezentările feminine afișează aceleași trăsături atletice, mușchi abdominali perfect conturați, brațe și coapse puternice. Unul dintre cele mai cunoscute simboluri ale frumuseții antice este zeița Venus, întruchipată în celebra statuie. Filozofii greci au fost preocupați de asemenea de frumusețea corpului uman, care era sinonimă cu perfecțiunea și simetria. Platon este cel care a scris primul despre „proporțiile de aur”. Potrivit acestei teorii, lățimea chipului ideal trebuie să fie două treimi din lungimea acestuia. După ce au cucerit Grecia, romanii au învățat și ei să aibă grijă de aspectul fizic, adoptând multe din elementele culturii elene. În Roma antică, femeile frumoase erau suple, înalte. De altfel, cele supraponderale în pragul căsătoriei treceau la un regim drastic de reducere a porțiilor de mâncare.
Frumusețea, o povară în Evul Mediu
În Evul Mediu, frumusețea nu era nicidecum o virtute. Asociată cu lumea necurată a fantasmelor și ispitelor, frumusețea era considerată demonică și aspru condamnată de conducătorii bisericii. Femeia ideală a acelei perioade era ilustrată în artă prin imagini similare cu cele ale Fecioarei Maria. Criteriile estetice corespundeau figurii materne, dominată de blândețe, puritate și simplitate.
Femeia, laitmotiv al picturilor renascentiste
În timpul Renașterii, artiștii și intelectualii redescoperă trăsăturile corpului uman din Antichitate. Mult timp interzisă în Evul Mediu, nuditatea devine sursă de inspirație pentru pictori, sculptori și poeți. Idealul de frumusețe este reprezentat de curtezanele venețiene. Venus a lui Botticelli și nudurile lui Rubens ilustrează întocmai imaginea femeii din acea epocă. De aici a apărut sintagma „siluetă rubensiană” pentru femeile cu bust, abdomen și coapse generoase, cu forme rotunjite, însă cu un chip de o frumusețe diafană, blajină, ten de porțelan și păr deschis la culoare. Toate aceste trăsături erau considerate semne ale bogăției și sănătății.
Frumusețe încorsetată
Silueta cu forme voluptoase a fost mult timp apreciată, dar cu modelarea și subțierea taliei. Astfel a apărut corsetul, care s-a impus în criteriile estetice timp de sute de ani, din secolul al XVI-lea până la începutul secolului al XX-lea. Destinat susținerii bustului și subțierii taliei, corsetul nu era deloc ușor de purtat și cu toate acestea femeile s-au supus sute de ani acestui canon al modei. Cel mai greu le-a fost se pare doamnelor din perioada barocă și aristocratelor din secolul al XIX-lea, care aveau nevoie de câteva kilograme în plus pentru a fi incluse în standardele de frumusețe ale vremii. Ulterior, la începutul secolului al XX-lea, moda a subțiat mult formele feminine, iar aspectul de trup sănătos și viguros era considerat semn de vulgaritate. Erau considerate frumoase și interesante din punct de vedere artristic figurile palide, triste, sensibile.
Eliberarea și emanciparea femeii
În perioada primului război mondial, femeile au fost nevoite a învăța să trăiască fără ajutorul bărbaților. Ele s-au eliberat din corsetul care le sufocase până atunci și, pentru a se descurca în acea perioadă austeră, au început să muncească, să studieze în domenii rezervate până atunci bărbaților, să participe la organizarea societății și a activității politice. După sfârșitul războiului, femeile și-au păstrat rolul căpătat în societate, ba mai mult au revoluționat moda, frumusețea, dar și diverse domenii socio-culturale. În perioada interbelică, tot mai multe femei renunță la rochiile lungi, își tund părul, încep să aibă grijă de corpul lor, fac sport, cele mai curajoase îndrăznesc să poarte pantaloni. Mai mult ca niciodată apare dorința de a fi frumoase, iar odată cu dezvoltarea cinematografiei, tendințele în modă sunt dictate de actrițele de la Hollywood. În Franța apar primele case de modă, iar Coco Chanel devine prima creatoare care a coborât moda în stradă, având o contribuție majoră la emanciparea femeii.
Tendințe contemporane în frumusețe și modă
După șocul celui de-al doilea război mondial, femeile își doresc strălucire. Apare moda glamour, caracterizată de o frumusețe exuberantă, siluetă cu bust generos, senzualitate exacerbată. În acea perioadă, slăbirea era sinonimă cu sănătatea precară. În cinematografie și publicitate sunt promovate imagini ale femeii senzuale și fără complexe, o figură reprezentativă a anilor ’50 fiind actrița Marylin Monroe. În anii ’70, moda s-a schimbat radical, a apărut curentul hippie ca formă de protest a tinerilor împotriva societății materialiste occidentale, pentru ca ușor-ușor în anii ’80 să apară moda aerobicului și a fardurilor purtate în exces. În ultimul deceniu al secolului XX și începutul secolului XXI predomină cultura occidentală, potrivit căreia corpul ideal trebuie să se înscrie în dimensiunile 60-90-60, sportul și bronzul devin „must-have”. Sunt admirate staruri ca Cindy Crawford, Naomi Campbell, Elle McPherson. Numai că la începutul anilor 2000, femeia perfectă devine din ce în ce mai slabă, pe podiumuri defilează manechine la limita anorexiei, precum Alexa Chung, Kate Moss. Dar aceste imagini vehiculate de industria modei și mass-media au consecințe grave asupra sănătății adolescentelor. Din dorința de a semăna cu manechinele din reviste, multe fete își impun diete drastice, unele ajung chiar la anorexie, bulimie, tulburări alimentare nervoase. Un alt simbol al percepției greșite asupra frumuseții este păpușa Barbie, care a ajuns în mâinile fetițelor din întreaga lume și multe dintre ele s-au identificat în jocurile lor cu acea siluetă feminină nefirească.
Din fericire, în ultimii ani, societatea civilă a reacționat dur împotriva tuturor imaginilor deformate asupra frumuseții, iar în 2016 am ajuns ca silueta ideală să fie cât mai apropiată din punct de vedere estetic și anatomic de proporțiile feminine normale și sănătoase. Frumusețea feminină nu se mai cântărește în kilograme, ci în trăsături deosebite, corp sănătos și personalitate fermecătoare.
Pielea frumoasă și sănătoasă, mereu la modă
Frumusețea naturală, frumusețea care vine din interior, pielea cu aspect sănătos, unghiile rezistente și părul strălucitor sunt trăsături care nu se demodează niciodată și au fost apreciate în toate timpurile. În ultimii ani, tot mai multe femei au ajuns să înțeleagă că nu există o loțiune magică sau o cremă minune care să le aducă frumusețea naturală. Oamenii de știință au venit însă în ajutorul lor cu un nou segment de produse în industria frumuseții: nutricosmeticele. Acestea sunt suplimente alimentare care susțin sănătatea pielii, părului și unghiilor din interiorul organismului.
Un astfel de produs există acum și în România. Beauty Help de la Zenyth este un nutricosmetic premium, care susține frumusețea pielii, părului și unghiilor. Beauty Help acționează din interiorul organismului, restructurează textura pielii și repară acolo unde au produs daune expunerea la soare, poluarea, stresul, fumatul, alcoolul, dieta dezechilibrată.
Beauty Help este o formulă unică, inovatoare, care reunește într-o formă concentrată cele mai renumite ingrediente din produsele nutricosmetice de lux, administrate intern. Ingredientele au fost astfel alese încât să acționeze sinergic și într-un echilibru perfect unul cu altul.
Doza zilnică de Beauty Help (15 g) oferă doze consistente din cele mai bune ingrediente din nutricosmeticele de lux: 8000 mg COLAGEN Verisol® și Fortigel B®, 40 mg ACID HIALURONIC, 30 mg CERAMOZIDE, 40 mg RESVERATROL, 1000 mg VITAMINA C, 3,37 mg VITAMINA E naturală, 1 mg ASTAXANTINĂ, 30 mg COENZIMA Q10 Kaneka®, 500 mg OptiMSM®.
Beauty Help se administrează sub formă de shake-uri sau în amestec cu iaurt, suc de fructe, ceai. Pentru rezultate optime și de lungă durată se recomandă o cură de 3 luni.
Surse:
- scienceofpeople.com/2016/05/ideal-body-types-throughout-history/
- journaldesfemmes.com/beaute/0704-histoire/presentation.shtml
- allday.com/post/986-how-beauty-standards-have-changed-throughout-history/
- littlethings.com/beauty-through-the-ages/